مقاله بررسی فلسفه حجاب

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
مقاله بررسي فلسفه حجاب در 11 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست مطالب

فلسفه حجاب............................................................................................................ 1

چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب كرده است؟.................................................... 3

آثار بي حجابي......................................................................................................... 3

ريشه هاي بي حجابي.............................................................................................. 4

راه هاي مبارزه با بي حجابي و بد حجابي............................................................. 5

عذاب سخت زنان بي عفت...................................................................................... 7






فلسفه حجاب

بدون شك در عصر ما كه بعضي نام آن را عصر برهنگي و آزادي جنسي گذارده اند و افراد غربزده، بي بند وباري زنان را جزئي از آزادي او مي دانند، سخن از حجاب گفتن براي اين دسته ناخوشايند و گاه افسانه اي است متعلق به زمانهاي گذشته. ولي مفاسد بي حساب و مشكلات و گرفتاريهاي روز افزون كه از اين آزادي هاي بي قيد و شرط به وجود آمده، سبب شده كه تدريجاً گوش شنوايي براي اين سخن پيدا شود. مسأله اين است كه آيا زنان (با نهايت معذرت) بايد براي بهر ه كشي از طريق سمع و بصر و لمس – جز آميزش جنسي – در اختيار همة مردان باشند و يا بايد اين امور مخصوص همسرانشان گردد؟

اسلام مي گويد كاميابيهاي جنسي، اعم از آميزش و لذت گيرهاي سمعي و بصري و لمسي مخصوص به همسران است و غير از آن گناه و ماية آلودگي و ناپاكي جامعه مي باشد كه جمله «ذلِكَ اَزوكي‌لَهم‏‏‏ْ» در آيه 30 سوره نور اشاره به آن است[1]. فلسفه حجاب امر مكتوم و پنهاني نيست زيرا:

1- برهنگي زنان كه طبعاً پيامدهايي همچون آرايش و عشوه گري و امثال آن را به همراه دارد؛ مردان خصوصاً جوانان را در يك حال تحريك دائم قرار مي‌دهد؛ تحريكي كه سبب كوبيدن اعصاب آنها وايجاد هيجان هاي بيمار گونة عصبي و گاه سرچشمة امراض رواني مي گردد. مخصوصاً توجه به اين نكته كه غريزة جنسي نيرومندترين و ريشه دارترين غريزة آدمي است و در طول تاريخ سرچشمة حوادث مرگبار و جنايات هولناكي شده تا آنجا كه گفته اند: «هيچ حادثة مهمي را پيدا نمي كنيد مگر اينكه پاي زني در آن در ميان است.» آيا دامن زدن مستمر از طريق برهنگي به اين غريزه و شعله ور ساختن آن بازي با آتش نيست؟ آيا اين كار عاقلانه اي است؟

2- آمارهاي قطعي و مستند نشان مي‌دهد كه با افزايش برهنگي در جهان، طلاق و از هم گسيختگي زندگي زناشويي در دنيا به طور مداوم بالا رفته است، زيرا در «بازار آزاد برهنگي» كه عملاً زنان به صورت كالاي مشتركي «لااقل در مرحله غير آميزش جنسي» در آمده اند قداست پيمان زناشويي مفهومي نمي تواند داشته باشد.

3- گسترش دامنة فحشاء و افزايش فرزندان نامشروع از دردناكترين پيامدهاي بي حجابي است و دلائل آن مخصوصاً در جوامع غربي كاملاً نمايان است.

4- مسالة «ابتذال زن» و «سقوط شخصيت او» در اين ميان نيز حائز اهميت فراوان است، هنگامي كه جامعه زن را با اندام برهنه بخواهد طبيعي است روز به روز تقاضاي آرايش بيشتر و خودنمايي افزون تر از او دارد و هنگامي كه زن را از طريق جاذبه جنسيتي وسيلة تبليغ كالاها و دكور اطاقهاي انتظار و عاملي براي جلب جهانگردان و سياحان و مانند اينها قرار بدهد، در چنين جامعه اي شخصيت زن تا سر حد يك عروسك يا يك كالاي بي ارزش سقوط مي‌كند و ارزشهاي والاي انساني او به كلي به دست فراموشي سپرده مي شود و تنها افتخار او جواني و زيبايي و خود نمايي اش مي شود و به اين ترتيب مبدل به وسيله اي خواهد شد براي اشباع هوسهاي سركش يك مشت آلودة فريبكار و انسان نماهاي ديو صفت، در چنين جامعه اي چگونه يك زن مي تواند با ويژگيهاي اخلاقي اش، علم و آگاهي و دانايي اش جلوه كند و حايز مقام والايي گردد[2].
چرا اسلام حجاب را بر زنان واجب كرده است؟

زيرا حجاب بهتري حافظ و حصاري است كه زن را از خطر بيگانه حفظ مي‌كند و زن بي حجاب همچون ميوة درختي است كه شاخة از ديوار باغ به بيرون آويزان است و هر رهگذري به سوي آن دست دراز مي‌كند يا مانند گلي است كه هركس به چيدن آن تمايل دارد[3].
عذاب سخت زنان بي عفت

امام علي (ع) فرمودند: «همراه حضرت زهرا (س) به حضور پيامبر (ص) رفتيم، ديديم گريه شديد مي‌كند. عرض كردم پدر و مادرم به فدايت چرا گريه مي كني؟»

فرمود: «اي علي ! در شب معراج زناني را در عذابهاي گوناگون ديدم از اين رو گريه مي كنم. از جمله فرمود:

1- زني را ديدم كه به مويش آويزان است و مغز سرش از شدت گرما مي جوشد.

2- زني را ديدم كه با دو پايش آويزان شده است.

3- زني را ديدم كه با قيچي گوشت بدن خود را تكه تكه مي كرد.

4- زني را ديدم كه گوشت بدن خود را مي خورد.

5- زني را ديدم كه صورت و بدنش مي سوخت و او روده هاي خود را مي خورد.»

حضرت زهرا (س) عرض كرد: «اي حبيب و نور چشمم به من بگو عمل آن زنها در دنيا چه بود كه اينگونه مجازات مي شدند؟»

حضرت فرمود:

1- زني كه به مويش آويزان شده بود و مغز و سرش از شدت گرما مي جوشيد به خاطر آن بود كه در دنيا موي سرش را از نامحرمان نمي پوشيد.

2- زني كه به دو پايش آويزان شده بود به خاطر آن بود كه در دنيا بدون اجازة شوهرش از خانه بيرون مي رفت.
دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 1748 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 11

حجم فایل:10 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: