گزارش كارآموزي صنايع بسته بندي در كارخانه سايش سازي حرفه و فن

دسته بندي : فنی و مهندسی » صنایع
گزارش كارآموزي صنايع بسته بندي در كارخانه سايش سازي حرفه و فن در 28 صفحه ورد قابل ويرايش

فهرست

مقدمه

فصل اول

1-تاريخچه بسته بندي در جهان

2-تاريخچه بسته بندي در ايران

فصل دوم :

انواع ماشينهاي بسته بندي

فصل سوم:

1-قسمت ثابت دستگاه

2-قسمت متحرك دستگاه

3-قسمت ايمني دستگاه

4-قطعات جانبي

5-مونتاژ نهايي

6-سيستم برق دستگاه

7-اشكالات فني دستگاه

فصل چهارم :

سپاسگزاري

گزارش هفتگي


بنام خدا
سپاسگذاري

با عرض سلام وتشكر از جناب آقاي مهندس ياوري و سپاس از زحمات بي دريغ شما كه هميشه حامي وپشتيبان بنده بوديد.

اينجا نب سيد محسن محمدي با سعي و تلاش خود هميشه سعي كرده ام كه باعث سر بلندي خود و دانشگاه خويش در اين شركت شوم و در طول دوره كار آموزي خويش در اين شركت ساخت قطعه اي را (روغن چكان) شروع كردم كه الحمد الله مورد توجه مديران آن شركت قرار گرفته است. و با تلاش خويش توانسته ام درآن شركت استخدام شوم.

در اينجا جاي دارد از آقايان جناب مهندس شفيق، جناب مهندس داودي و جناب مهندس خانپور تشكرات لازم را داشته باشم كه در طول مدت كار آموزي من در اين شركت هميشه پشيبان بنده بوده اند.

باتشكر

سيد محسن محمدي


مقدمه:

كارخانه سايش سازي حرفه وفن در صنايع بسته بندي فعاليت دارد كه داراي حجم كاري سنگين مي باشد و در سال 1354 با قطعه سازي و ساخت قطعات چاپ و بسته بندي شروع به كار كرد تا سال 1358 به علت اينكه كليه صنعت از كشورهاي اروپائي تغذيه مي شد اين ماشين سازي رشد چنداني نداشت بلكه فقط مي توانست خود را سر پا نگه دارد. بعد از انقلاب اسلامي يكي از اركان انقلاب،انقلاب صنعتي بود و اين كارخانه توليدي مفتخر است كه كارهاي را انجام داده كه در كشور براي اولين بار انجام مي شود و باعث شد كه در طول جنگ از خروج ارز جلوگيري نمايد.

هدف من از انتخاب موضوع ساخت ماشين دايكات (ماشين تيغ زني)در زمان كنوني علت حركت اقتصادي و خارج شدن و يك قطبي بودن صادرات نفت به صورت غير نفتي مي باشد.

ساخت اين دستگاه خوشبختانه تحولي را در صنايع بسته بندي به وجود آورده است. چنانچه چند دهه قبل نبود اين در ايران به وضوح مشخص بود كه حتي تعداد اين ماشين به تعداد انگشتان يك دست نمي بود و به قيمت هاي بسيار گزاف خريد و فروش مي شد و توليد اين ماشين در ايران در مرحله اول كنترل قيمت حتي از سوي بيگانگان ايجاد كرد و در مرحله دوم از وارد كردن اين ماشين جلوگيري كرد و در مرحله سوم با توليد انبوه نياز مصرف كنندگان را بر طرف نمود.

ماشين توليد شده دايكات در ايران تا كنون جايگاه خود را بسيار خوب پيدا كرده است در تحقيقاتي كه به عمل آمده نشان داده است كه در كارگاهايي كه از ماشين استفاده مي كردند بسيار راضي بوده اند حتي در كارگاهها شنيده مي شد كه از نوع خارجي هم بهتر است. جهت تحقيق به چند كارخانه اي كه رفته بودم براي عمكرد اين ماشين در آنجا مي ديدم كه بودن اين ماشين در صنايع بسته بندي چقدر مهم والزامي است،زيرا بريدن جعبه هايي با فرمهاي خاص به غير از اين ماشين امكان پذير نيست وبه زيبايي هر فرم رابا اين ماشن مي توان به دقت بالا تيغ زد.

كاربرد بيشتر اين دستگاه براي جعبه هايي مي باشد كه مي بايست لمينت شوند. در اين كارخانه دستگاه ديگري بنام بيندر(جلد كن اتوماتيك)ساخته مي شود كه كاربرد آن براي صحافي كتاب مي باشد كه حتي دانشگاههاي مختلف از جمله دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران اين دستگاه را خريداري كرده اند.

در جهان كنوني در صنعت ،صادرات بسته بندي حرف اول را مي زند كه در چند سال قبل صنايع بسته بندي بسيار ضعيف عمل كرده است. خوشبختانه در چند سال اخير به اين صنعت توجه بيشتري شده است و اين كارخانه يكي از پيشگامان اين صنعت مي باشد كه ساخت اين ماشين مورد بحث از اولين سازنده هاي اين ماشين در ايران مي باشد وجهت ارتقاي كيفي فني اين ماشين و رقابت با نوع خارجي آن در اين كارخانه بسيار انجام پذيرفته .


ماشين دايكات در چند سايز مختلف ساخته مي شود . سايز اين ماشين عمدتاً به توليد مقواهاي مورد احتياج بستگي دارد كه در صنايع بسته بندي مورد احتياج است.

سايز وزن وزن

80 × 120 5تن

75 * 105 4200تن

80 * 60 2200 تن












فصل اول
تاريخچه

8000 پيش از ميلاد / بافته هاي علفي كه بعد به لباس تبديل شدند (كاغذ و محصولات كاغذي) .كوزه هاي گل خام و ظروف شيشه اي خشن(شيشه)

1500 پيش از ميلاد / قرار دادن گوشت حيوانات داخل برگ نخل براي پيشگيري از فساد (كاغذ و محصولات كاغذي)

200 پيش از ميلاد / تهيه شده از پوست درخت توت (كاغذ و محصولات كاغذي ). كوزه هاي گلي و بطري ترشي (شيشه)

عصر يونان و روم / بشكه ، صندوق و جعبه چوبي (كاغذ و محصولات كاغذي)

750 ميلادي / كاغذ سازي به خاور ميانه و سپس به ايتاليا و آلمان مي رسد (كاغذ و محصولات كاغذي)

868 / اولين شواهد چاپ نزد چين ها (كاغذ و محصولات كاغذي)

1200/ كاغذ سازي به اسپانيا و سپس به فرانسه و در 1310 به انگلستان مي رسد (كاغذ و محصولات كاغذي ). آهن با پوشش قلع در كوههاي آلمان تهيه مي شود(فلزات)

1500 / هنر برچسب زني به وجود مي آيد و كيسه هاي كنفي توسعه مي يابند (كاغذ و محصولات كاغذي)

1550 / قديمي ترين لفاف چاپ شده از آندرئاس برناردرت آلماني (كاغذ و محصولات كاغذي)

1700 / كاغذ سازي در آمريكا (كاغذ و محصولات كاغذي). اولين نوشابه گاز دار بخاطر دسترسي به بطري محكم و چوب پنبه تهيه گرديد(شيشه)

1800/جاكوب شوئب توليد كننده آب معدني شوئپس در بريستول شروع به كار كرد و ژانت كيلر آزاداندي اسكاتلند مرباي مارمالاد را در ظروف شيشه اي فروخت(شيشه).ظروف حلبي دست ساز براي مواد غذايي خشك تهيه شد(فلزات)

1810/پيتردوراند ظروف درز جوش استوانه اي را ساخت(فلزات)

1825/دارو فروشان انگليس مقررات چسب زني مواد سمي را وضع نمودند (كاغذ و محصولات كاغذي ).آلومينيم از سنگ معدن تهيه شد(فلزات)

1841/جعبه هاي مقوايي برش خورده و با دست تا زده شدند در پوش پيچي ابداع گرديد(كاغذ و محصولات كاغذي).لوله هاي استوانه اي انعطاف پذير براي اولين بار براي رنگ نقاشي ساخته شدند(فلزات)

1890/كار تنهاي چاپ شده عرضه شدند و در پوش Crown در 1892 ثبت شد (كاغذ و محصولات كاغذي).اولين بطري شير عرضه شد و كوكا در بطري شيشه اي عرضه شدند(شيشه)

1900/ پاكتهاي بيسكويت جايگزين ظروف فلزي مي گردد. كلاكز به بازار مي آيد(كاغذ و محصولات كاغذ).مايونر در بطري در 1907 به بازار عرضه شد(شيشه).براي پوشش عرضه Masen‌ از آلومينيم استفاده شد(فلزات)

1905/ظروف مقوايي چند لايه و مار پيچ دار و بشكه هاي اليافي براي پنير عرضه شد(كاغذ و محصولات كاغذ).اولين بشكه هاي فلزي نفت براي شركت استاندارد اويل(Exxn) فعلي بجاي بشكه هاي چوبي (فلزات)

1909/صندوق با تسمه هاي فلزي براي حمل كالاهاي فله (كاغذ و محصولات كاغذي).سلولز استات براي عكاسي تهيه شد و اولين ماشين فيلمسازي در سوئيس ساخته شد(پلاستيك)

30-1900/شيشه هاي عطر توسعه يافتند (شيشه).زرورقهاي فلزي يا براي بسته بندي آب نبات در آمريكا بمصرف رسيد (فلزات)

1924/يونايتددرايريز اولين لبنياتي انگلستان بود كه شير را در بطري عرضه نمود(شيشه).شركت دوپونت اولين سلوفان را در نيويورك تهيه كرد(پلاستيك).

1927/ Pcv‌ به بازار عرضه شده دو پونت در پوششهاي گرانقيمت پلاستيكي كه توسط انگليس ابداع شده بود براي كلاهاي لوكي و تجملي و خريد و امتياز فروش آن در اروپا به ICI واگذار گرديد اين امر منجر به توليد PET در 12 سال بعد گرديد (پلاستيك)

1928/صنايع توليد شير خشك بچه محصولات خود را ظروف شيشه اي عرضه مي كند (شيشه)

1933 ci پلي اتيلن را توليد مي كند و آلملن به پلي استارين دست مي يابد دوپونت نايلون مي سازد (پلاستيك)

1940/ قوطي اسپري براي گرد د.د.ت ساخته مي شود (فلزات). نوعي پلي اتيلن لراي دسته بندي قرص mepacrinc در جنگ دوم جهاني ساخته و در

1924/روشهاي جديد ساخت پلاستيك و در 1949 اولين كيسه استوانه با روش تزريق ساخته شد (پلاستيك)

1947/ساخت نوعي محفظه فشردني براي دئودورانت stcpette (پلاستيك)

1948/براي اولين بار از ورق نازك پلاستيك براي گوشت ماكيان و نگهداري در دماي زير صفر استفاده گرديد(پلاستك)

1950/ براي اولين بار زرورق آلومينيوم براي بسته بندي استفاده گرديد (فلزات). شركت فيليپس رپترو ليوم و استاندارد اوايل (اگران)مادهء HDPE را تهيه كردند پلي كربناتها توسط شركتهاي جنرال الكتريك وباير آلمان ساخته شدند(پلاستيك)

1959/اوليين لار قوطي آلمينيومي به بازار عرضه شد(فلزات). در ايتاليا زرورق پلاستيكي از جنس پلي پروپلين ابداع گرديد(پلاستيك)

دهه1960/ازLDPE(پلي ايتلن كم غلظت) در ساخته كيسه هاي كود شيميايي استفاده شد(پلاستك)

1973/روش پوشش لفافهءپلاستيكي در سوئد بكار گرفته شد(پلاستيك)

1977/شيشه تنها براي بسته بندي كالاي گرانقيمت بار ديگر بكار مي رود (شيشه). مادهPET بعنوان ماده اصلي در تهيه بطري نوشابه هاي گازدار بكار برده مي شود.(پلاستيك)

1980/كاهش ضخامت جدارهءفلزي وارائه قوطي دو تكه و كاربرد مجدد ظروف حلبي جهت جلب توجه مشتربان سنت گرا(فلزات).ازPET در بسته بندي مواد غذاي كه گرم بسته بندي مي شود(مربا)استفاده گرديده از محفظه چند لايه و قير قابل نفوذ استفاده هاي وسيعتري صورت مي پذيرد GIYLAROCNE ماده PET رادر بسته بندي عطر بكار مي برد(پلاستيك)

دهه1990/افزايش كاربرد به دليل عدم وارد شدن زيان به محيط زيست (كاغذ و محصولات كاغذي). به دليل قابليت بازيابي مجدد توجه بيشتري به شيشه معطوف شده است(شيشه)

افزايش كاربرد مواد پلاستيكي قابل تجزيه توسط باكتريها(پلاستيك)







2-قسمت متحرك دستگاه

(2)قسمت متحرك دستگاه : متحرك دستگاه در مرحله اوليه بعد از برش كاري بدنه و نورد كردن آنها به قسمت فرز رفته و در آنجا ابعاد مورد نياز تراشكاره كرده و سپس به قسمت سوراخ گيري فرستاده مي شود. و در آنجا جهت سوراخ گيري بدنه ها طبق نقشه سوراخ گيري مي شود . ضمناً در قسمت تراشكاري قطعات مورد نياز قسمت متحرك تك به تك همانند نقشه مورد نياز تراشيده و سپس جهت زدن جاي خارها و جاي دنده ها به قسمت فرز و سنگ عودت داده مي شود. پس از عمليات تكميلي قطعات آنها جهت سختكاري به كارخانه فرستاده مي شود. در اين قسمت نسبت فولادهاي انتخاب شده و جنس مورد احتياج آنها سختكاري مي شود.

سپس براي مرحله آخر به قسمت سنگ فرستاده مي شود و اندازه باقي آن را بدست مي آورند. و تمام اين مجموعه ها بعد از تكميل شدن به قسمت مونتاژ فرستاده مي شود و قطعات جهت مونتاژ آماده مي باشد. در اين جا قسمت ثابت ماشين كه گفته شد آماده بود ، به طور دقيق بايد با قسمت متحرك تنظيم و جفت شود. اين مرحله دقيق ترين و حساس ترين مرحله ساخت اين ماشين مي باشد، كه با قيد هاي مخصوص مونتاژ نهايي بر روي دستگاه ثابت جهت نصب به قسمت متحرك آماده مي شود بعد از اتصال تك تك قطعات به همديگر و نصب روي دستگاه جوشكاران با زدن خالهاي دقيق و حساب شده دستگاه را به هم وصل نموده و بعد از تكميل اتصال قطعات به همديگر و وصل قطعاتي مانند شاتون ها و دنده ها كه اين قطعات الزاماً درگير با قسمتهاي ثابت و متحرك مي باشد و مي تواند نسبتهاي صفحات ثابت و متحرك را به هم تنظيم نمايد آن را پياده و سپس به قسمت جوشكاره برده .
دسته بندی: فنی و مهندسی » صنایع

تعداد مشاهده: 1743 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 28

حجم فایل:23 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: