پروژه کارآفرینی بهره برداری معدن سنگ آهن

دسته بندي : کارآفرینی » صنایع معدنی
پروژه کارآفريني بهره برداري معدن سنگ آهن در 32 صفحه ورد قابل ويرايش


1- 1 مقدمه :

سنگ آهن از نوع سنگ آذرين و با توجه به درجه اکسيداسيون به شکل چهارگان و به اسامي اکسيد آهن هماتيت، ليمونيت و ماگماتيت و به رنگهاي قرمز، زرد و سياه در طبيعت يافت مي شود و معمولاً با عيار بالاي 40% به عنوان ذخيره معدني و استحصال مرقون به صرفه مي باشد.

استخراج سنگ اهک با روش روباز و پلکاني مي باشد. بدين ترتيب که ابتدا توسط دريل واگن عمليات حفاريد انجام شده و با خرج گذاري چالها با مواد ناريه ديناميت، پودر آنفو و چاشني الکتريکي و يا معمولي فوري و تأخيري و انفجار قطعات ماده معدني جدا شده و با استفاده از لودر مواد معدني جدا شده و با استفاده از لودر مواد معدني به داخل کاميون ها جهت حمل به کارخانه فراوري و تلغيظ حمل مي شود. براي تأمين باد لازم دريل واگن و يا پرقراتورها از کمپرسور استفاده مي شود. مختصات چالهاي دحفاري شده با دريل واگن با قطر سر مته 64 و يا 76 ميلي متر و فواصل چالها از يکديگر 5/1 الي 2 متر و از طسح آزاد حدود 4 متر و بسته به نقشه آتشباري مي باشد و مشخصات پله ها به عبارت طول سينه کار برابر طول جعبه کار و عمق چال برابر ارتفاع پله و معمولاً 12 متر و عرض پله ها برابر محل استقرار ماشين آلات حفاري، باربري در حدود 20 الي 25 متر مي باشد. جهت استخراج عمليات باطله برداري و پاکسازي سطحي معدن انجام شده و سپس آماده سازي پله ها و عمليات استخراج ماده معدني صورت مي گيرد و کليه عمليات از بالا به پايين صورت خواهد گرفت.



1 – 2 نام کامل طرح و محل اجراي آن :

بهره برداري سنگ معدن آهن



محل اجزا :





1 – 3 – مشخصات متقاضيان :

نام


نام خانوادگي


مدرک تحصيلي


تلفن














1 – 4 – دلايل انتخاب طرح :

از آنجا که سنگ آهن مهمترين ماده اوليه مصرفي در كارخانجات توليد آهن و فولاد ميباشد كه در روشهاي مختلف توليد ، بصورت دان هبندي شده و يا تغليظ شده مورد استفاده قرار مي گيرد. در حال حاضر تعدادي از معادن بزرگ سنگ آهن كشور جهت رفع نيازهاي فعلي در حال بهره برداري ميباشند ، لكن با در نظر گرفتن برنامه هاي افزايش ظرفيت فولاد كشور در سالهاي آتي ، استفاده از ساير معادن سنگ آهن نيز ضروري بوده و بايستي مورد شناسايي ، اكتشاف و استخراج قرار گرفته و متناسب يا كيفيت آنها در واحدهاي توليد آهن و فولاد به روشهاي احياء مستقيم ، كوره بلند و يا ساير روشهاي موجود مورد استفاده قرار گيرند.

و همچنين با توجه به خودکفايي اين صنعت در دولت و همجنين نياز بازار داخلي به توليد اين محصول با توجه به اين که بهره برداري معدن سنگ آهن مي تواند به رشد و شکوفايي اقتصادي کشور کمک کند اين طرح را انتخاب نمودم

1 – 5 ميزان مفيد بودن طرح براي جامعه :

اين طرح از جهات گوناگون براي جامعه مفيد است ، شکوفايي اقتصادي و خودکفايي در توليد يکي از محصولات وارداتي که ارز زيادي را از کشور خارج مي کرد ، سوددهي و بهبود وضعيت اقتصادي ، اشتغالزايي ، استفاده از نيروي انساني متخصص در پرورش کالاي داخلي و بهره گيري از سرمايه ها و داشته هاي انساني در بالندگي کشور .





نمايي از کارگاه سنگ آهن گل گوهر



1 – 6 - وضعيت و ميزان اشتغالزايي :

تعداد اشتغالزايي اين طرح 18 نفر ميباشد .







تاريخچه و سابقه مختصر طرح :
نگاه اجمالي

امروزه يکي از اساسي‌ترين پايه‌هاي اقتصادي و اجتماعي کشورهاي جهان را صنايع آهن و فولاد تشکيل مي‌دهد و اين ، به سبب نياز مبرمي است که انسان جهت پيشبرد مقاصد خود در زندگي دارد. با نگاه اجمالي به کارآيي اين عنصر حياتي ، مي‌توان به نقش سازنده آن پي‌برد؛ زيرا علاوه بر کاربرد آن در امر ساختمان سازي ، پل سازي و غيره يکي از کالاهاي اساسي در صنايع اتومبيل سازي ، کشتي سازي و لوکوموتيو سازي است و به‌صورت آلياژهاي مختلف ، اساس تکنولوژي ماشين‌آلات را تشکيل مي‌دهد.

تاريخچه

با توجه به کشف يک تبر آهني متعلق به 3000 سال پيش از ميلاد در داخل يکي از قبرهاي سومريان واقع در شهر اور که در جنوب بين‌النهرين قرار داشت، نشان مي‌دهد که استفاده از آهن توسط انسان از حدود 3000 سال پيش از ميلاد مسيح آغاز و عمدتاً در کشورهاي مصر ، آشور ، چين و هندوستان رواج داشت. در آغاز انسان از آهن طبيعي که به‌صورت سنگ معدن آهن با درجات خلوص متفاوت بدست مي‌آمد، استفاده مي‌کرد.

با اين حال ، نظر ديگري وجود دارد که انسانهاي آن روزگاران از شهاب سنگ‌ها به‌عنوان آهن خالص‌تر استفاده مي‌کردند. استفاده از آهن خالص درحدود 1300 سال پيش از ميلاد امکان‌پذير شد که به ظن قوي بطور تصادفي بر اثر گرما دادن شديد صخره‌هاي کاني ، آهن خالص توسط ذغال صورت گرفت با حرارت دادن گل اخري و ذغال نيز آهن استخراج مي‌کردند.
سير تحولي و رشد

روند استخراج آهن از ترکيبهاي طبيعي آهن به مرور زمان ، راه تکامل مي‌پيمود تا اينکه نخستين کوره استخراج آهن به سبک امروزي که به کوره کانالاني معروف بود، نوآوري شد. اين کوره داراي آتش‌داني به ابعاد 75×60×60 سانتي‌متر بود. سير تکاملي اين روند به آنجايي رسيد که امروزه ، کارخانه‌هاي عظيم استخراج و ذوب آهن و فولاد با ظرفيت چندين ميليون تن به وجود آمده است.

سنگ معدن‌هاي آهن

سنگ معدن‌هايي که آهن از آن استخراج مي‌شود، بيشتر به‌صورت اکسيدهاي آهن ، مانند مگنتيت يا هماتيت است که با 2 تا 20 درصد ناخالصي (نظير سيليکات‌ها و آلومينات‌ها) همراه است. اين ناخالصي‌ها در کوره از آهن جدا شده به‌صورت تفاله خارج مي‌شوند. سنگ معدن تصفيه شده و تغليظ شده به‌صورت پودر يا دانه‌هاي ريز در کوره وارد مي‌شود. مناسب‌ترين اندازه ذرات آن بين 6 تا 25 ميلي‌متر است. يادآوري مي‌شود که امروزه از سولفيد طبيعي آهن (پيريت) در استخراج آهن استفاده نمي‌شود، بلکه مصرف عمده آن در اسيد سولفوريک سازي است.


صدور پروانه بهره برداري :

1- تکميل فرم درخواست پروانه بهره برداري توسط متقاضي و تائيد و ارسال آن توسط اداره صنايع و معادن شهرستان به مديريت.

2- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت بازديد کارشناسان (کارشناس تخصصي و کارشناس نواحي صنعتي و کارشناس توليد) با هماهنگي روساي ادارات تخصصي.

3- تائيد رئيس اداره تخصصي و ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز.

4- اخذ استعلام از ادارات ذيربط.

5- تهيه پيش نويس پروانه بهره برداري و تائيد مديريت.

6- صدور پروانه بهره برداري و ارسال رونوشت به بخشهاي ذيربط.



مراحل صدور توسعه طرح :

1- تکميل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضي) و ارسال به مديريت.

2- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت بررسي و اظهار نظر و بازديد کارشناسان (کارشناس تخصصي و کارشناس توليد) با هماهنگي روساي ادارات تخصصي.

3- دبيرخانه صدور مجوز پس از تائيد ادارات تخصصي در کمسيون بررسي طرحها مطرح مي نمايد و در صورت عدم تاييد کمسيون به شهرستان و متقاضي اعلام مينمايد و در صورت تاييد از ادارات ذيربط استعلام مي نمايد.

4- ارجاع به اداره تخصصي جهت بررسي طرح توسعه.

5- ارجاع به دبيرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تاييد مدير.

6- ارسال رونوشت به بخشهاي و ادارات تخصصي و سازمانهاي ذيربط.



گزارش مختصر بازديد از واحد ها توليدي با خدماتي مرتبط با موضوع پروژه :

بازديد از معدن سنگ آهن

بر اساس هماهنگي هاي بعمل آمده در بازديد از معدن سنگ آهن به بررسي سيستم ها و دستگاهها و ماشين آلات موجود در کارخانه پرداختيم و سيستم مديريت و روش هاي استخراج معدن را مورد ارزيابي قرار داديم .



جنبه هاي ابتکاري بودن و خلاقيت به کار رفته شده :

ابتکار و نوآوري در کليه رشته ها مي تواند عامل پيشرفت و توسعه قرار گيرد در بخش صنعت و استخراج معادن استفاده از ايده هاي نو و نوآوري و خلاقيت مي تواند به عامل موفقيت تبديل شود ، براي مثال استفاده از کوره کانالي که جهت استخراج آهن از ترکيبات طبيعي آهن استفاده مي شود از جنبه هاي نوآوري اين طرح است.
دسته بندی: کارآفرینی » صنایع معدنی

تعداد مشاهده: 1286 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 32

حجم فایل:767 کیلوبایت

 قیمت: 24,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: