گزارش كارآموزي مهندسي پزشكي

دسته بندي : علوم پزشکی » مهندسی پزشکی
گزارش كارآموزي مهندسي پزشكي در 48 صفحه ورد قابل ويرايش

چكيده مطالب:

بشر از ابتدا تا كنون همواره به دنبال دست يابي به روشهايي جهت تسهيل امورزندگي براي خود بوده است. دراين راه تلاشهاي كرده و گاه با شكست و گاه با موفقيت روبرو شده است اما موردي كه پژوهندگان واقعي و منقي اعلم انجام مي دهند اين است كه از شكست ها درس گرفته و تجارب خودرا در تلاشهاي آينده به كار مي بندند بر علم اندوزي استفاده از تجارب هم ما را در انجام امور ياري مي‎كند.

حال چه بهتر است كه به جاي آن كه منتظر شكست هايمان شويم تا از آن درس بگيريم، بياييم و با علم دوزي تجارب ديگران را براي خود بكار بگيريم و بدينوسيله شكست ديگران پل موفقيت ما بشود.

هدف دوره ماي انيفيپيني كارآموزي علاوه بر علم اندوزي كاربردي و عملي، آشنايي با تجربه ها و شكست هاي ديگران است تا با تفكر درست و عملي، بتوانيم آن ها را شناخته و بكار بسته و به موفقيت دست يابيم.

باشد كه ما هم با تلاش و كار زياد بتوانيم به تجاربي دست يابيم كه در خدمت ديگران بعد از ما قرار گيرد و در جهت كل پيشرفت علم و علوم ميهنمان گام برداريم.

براي بررسي كارآموزي مهندس پزشكي و تاريخچه مهندسي پزشكي ، بد نيتس كه ابتدا نقش مهندسان پزشكي در بيمارستان اشاره شود.

بررسي نقش مهندس پزشك در بيمارستانها

{{اين پژوهش با بررسي نقش مهندس پزشكي در بيمارستانها و با روش مطالعه پيمايشي ميداني انجام شده و از آنجايي كه پژوهشي كتابخانه اي ميداني بوده جامعه آماري و نمونه آماري نداشته است ولي نتايج بدست آمده نشان دهنده تأثير استفاده از كارشناس مهندس پزشكي در مراكز درماني است.}}

نظام پزشكي بر مبناي روال سنتي خود تمايل ندارد كه شخصي را به صرف اينه عنوان مهندس پزشكي يا كلينيكي و يا تجاري در حرفه اي غير از پزشكي دارد به عضويت قبول كند اما آنها اين واقعيت را كه روز به روز آشكارتر مي‎شود بايد در نظر بگيرند كه استفاده از ابزار پزشكي مستلزم داشتن قابليت هاي لازم درحفظ، استفاده، تعمير و تنظيم آنها است، در غير اينصورت سرمايه و فرصت هاي تلف شده و مبالغ هنگفتي براي خريد ابزار پزشكي صرف شده است.

وجود انبوه دستگاه هاي بلا استفاده مازاد و يا اسقاط در انبارهاي بيمارستاني و عدم توجه به آنها جاي سئوال بسيار دارد. ذكر اين مسئله ضروري است كه هزينه تعمير و نگهداري تجهيزات درماني بسيار هنگفت است و در برخي موارد ده برابر هزينه تأمين نيروي انساني جهت تغذيه و خدمات غيردرماني بيمارستاني است.

علاوه بر موضوع تعمير دستگاه ها و تجهيزات پزشكي، مساله درجه بندي و تنظيم صحيح اين وسايل و گرفتن پاسخ درست و مطلوب تشخيصي از آنها از موضوعاتي است كه غفلت از آن موجب مي‎شود خطرات متعددي متوجه بيمار شده و درمان در جهت صحيح و مطلوب انجام نگيرد. در مواردي بيماري شدت يابد يا حتي بيمار از دست برود.

مركزيت واحد مهندسي پزشكي در بيمارستان جهت نظارت بر كليه امور مرتبط با تجهيزات از جمله مواردي است كه اكثر افراد را به عنوان راهكاري جهت حل مشكلات از جمله انبارداري و انبار اسقاط در نظر مي گيرند.

تاريخچه مهندس پزشكي در ايران و جهان

قدمت رشته مهندسي پزشكي در ايران در دوره تحصيلات تكميل به حدود پاندزه سال و در دوره كارشناسي به حدود شش سال مي رسد. البته تاسيس دوره كارشناسي مهندسي پزشكي در خارج از كشور به حدود سي سال مي رسد.

مصرفي رشته مهندسي پزشكي

شاخه اي از دانش كاربردي است و باطل و درك مسائل زيست شناسي و پزشكي و با متدها و روش هايي سروكار دارد كه از دانش و تكنولوژي به دست آمده اند. در اين رشته تغييرات دائمي و پيدايش زمينه هاي جديد جهت پيشرفت سريع در تكنولوژي وجود دارد. بعضي از بهترين زمينه هاي تخصصي در رشته مهندسي پزشكي عبارتند از:

1) ابزار دقيق پزشكي

2) پيومتريال

3) بيومكانيك

4) بيوالكتريك

5) مهندسي سلول، بافت و ژنتيك

6) مهندسي كلينيكي

7) تصوير برداري پزشكي

8) جراحي اورتوپدي

9) مهندسي توانبخشي

10) سيستم هاي فيزيولوژي

تاريخچه مهندسي پزشكي

مهندسي پزشكي از انقلاب تكنولوژي در دهه 1950 ريشه گرفت . با شروع دهه هفتاد يك عرصه مهم ديگر براي فعاليت مهندسان پزشكي شروع به شكل گرفتن كرد كه براي حل مشكلات فني وارد صفحه جامعه پزشكي شدند تا به عنوان اعضايي از تيم درماني در فعاليت هاي مداوم بيمارستان ها و كلينيك ها شركت جويند.

از اين رو تربيت و استخدام مهندسان پزشكي تبديل به يك ضرورت شده است نه تنها به اين دليل كه آنها مي‎توانند موقعيتي را فراهم كنند كه به دانش ما در مورد سيستم هاي زنده بيفزايد، بلكه به اين دليل كه آنها تبديل دانش به علم را سرعت مي بخشند.

محل كار مهندسي پزشكي

فرصت هاي شغلي مهندسان پزشكي عبارتند از:

1) بيمارستان ها

2) شركت هاي داروسازي

3) كارخانه تجهيزات جراحي / پزشكي / آزمايشگاهي

4) دانشگاهي

5) تحقيق در زمينه هاي مختلف

شرح وظايف مهندسي پزشكي در بيمارستان ها

1) تهيه شناسنامه براي كليه تجهيزات كه در اين شناسنامه نوع دستگاه كمپاني سازنده، نمايندگي مربوطه، تاريخ ورود و خروج دستگاه تعميرات انجام شده ، تست هاي روتين، دستور العمل هاي نگهداري پيشگيرانه (PM)، كاليبراسيون دستگاه ، نام بخشي كه دستگاه در آنجا فعال است و … بايد ذكر شود.

2) نظارت كامل و كافي برعملكرد صحيح سيستم ها (و استفاده از تمام قابليت ها)

3) آموزش اوپراتوري صحيح تجهيزات پرسنل

4) نگهداري صحيح تجهيزات از نظر عملكرد

5) نظارت بر نحوه خدمات دهي شركت ها

6) عقد قراردادهاي سرويس و نگهداري با شركت ملي مربوطه و نظارت بر حسن عملكرد آنها

7) تعميرات جزئي دستگاه ها

8) خريد تجهيزات پزشكي

نقش مهندس پزشكي درخريد تجهيزات پزشكي :

فرآيند خريد تجهيزات پزشكي تابع كيفيت كالا ، قيمت، رضايت كاربر، رضايت مصرف كننده نهايي، كمپناي سازنده، شركت توزيع كننده و خدمات پس از فروش و … است، در نتيجه بايد با آگاهي و شناخت انجام شود ولي اغلب پرسنل بيمارستاني با شكل طراحي و ديدگاه تخصص وسايل تجهيزات آشنايي دارند بنابراين خريد تجهيزات يكي از مهم ترين كارهاي يك مهندس پزشكي است.

نقش مهندسي پزشكي در تهيه شناسنامه تجهيزات پزشكي

شناسنامه تجهيزات شامل تمامي اطلاعات مربوط به دستگاه است كه براي نگهداري و تعمير، كاليبراسيون و تجهيزات پزشكي لازم بوده و اين كار در صورت وجود يك مهندس پزشكي با دقت تمام و اصولي انجام مي‎گيرد .



همچنين دوشاخه يخچال يكي از بخش ها را هم تعمير كردم.
روز هشتم 10/5/

امروز به سورت كردن ديگر عناصر الكترونيكي پرداختيم كه البته از ترانزيستور شروع كرديم و به مرتب كردن آنها پرداختيم كه براي من خيلي خوب بود چون با انواع مختلف ترانزيستور و شكل هاي مختلف آن آشنا شدم - عناصر ديرگي مانند خازن ، ديود، آي سي و … وجود داشتند كه به نوبت در روزهاي آينده مرتب مي‎شوند.

همچنين امروز تقريبا با نحوه استفاده از كتاب data sheetن

مربوط به IC ها آشنا شدم.
روز نهم 11/5/

امروز به مرتب كردن خازنها پرداختم كه در اينجا آشنايي كه قبلا با كدهاي SMD پيدا كردم بودم بسيار بدردم خورد همچنين امروز براي اولين بار قدم به اتاق عمل گذاشتم - لباسم را عوض كردم و كفشم را د آوردم، با لباس سبز و كلاه و در شرايط تقريبا ايزوله وارد اتاق عمل شدم - حدود 10 يا 11 اتاق بزرگ مخصوص عمل هاي جراحي مختلف در محوطه اي بزرگ قرار داشتند كه هر كدام مربوط به يك بخش بودند ، جراحي، اورتوپدي، اورژانس، اطفال، پيوند اعضا، ENT و … . در چند اتاق هم اعمال جراحي در حال انجام بود.

در يك اتاق به تعويض لامپ يك چراغ سيالتيك پرداختيم و كارمان تمام شد - تجربه اول برخوردم با اتاق عمل برايم بسيار جالب بود.

روز دهم 12/5/

امروز با سورت كردن وليبل زدن آي سي ها و خازن ها شروع شد - سپس به مرتب كردن ديودهاي زند براساس مقدار ولتاژ شكست پرداختم - همچنين امروز به بازديد بخشها رفتيم - براي مثال از ccu ، ICU و NICU ديدن كردمي كه در اين بخشها با دستگاه هايي مانند دستگاه مانيتورينگ، ECG ، ساكشن، انكوباتور ، وارمرنوزاد و فتوتراپي آشنا شديم - همچنين امروز در برد يك دستگاه ECG ، يك عدد ترانزيستور ر اعوض كردم.

روز يازدهم 14/5/

امروز يك عدد آداپتور تعمير كردم كه مشكلش تنها در اتصالات تغذيه اش بود - همچنين يك عدد ساكشن آمد كه موتورش قفل كرده بود و با روغن كاري برطرف شد - همچنين يك دستگاه ونيتلاتور داشتيم كه دسته اش شكسته بود و ما با روش ابتكاري با رو قطعه آلومينيوم به آن بست زديم و محكم شد - همچنين از دو بخش هماتولوژي و نفرولوژي كه مربوط به خون و كليه بود، بازديد كرديم.

روز دوازدهم 15/5/

اول به تعمير يك عدد فلوتر اكسيژن كه مربوط به بخش قلب بود و در اين حين، نحوه تفلون پيچي صحيح را ياد گرفتيم - امروز روز اتاق عمل بود پس با هم سري به آن زديم (توضيح اينكه طي يك برنامه منظم، هر روز به بخش هاي خاصي اختصاص دارد، تا از آن واحد و تجهيزات مربوطه بازديد و در صورت نياز تعمير شود و براساس اين برنامه، پنج شنبه ها كاملاً اختصاصي مخصوص اتاق عمل بود) به بررسي چراغ هاي سيالتيكي پرداختيم. من متوجه شدم كه 900 وات توان مناسب براي چراغ هاي سياليتيك براي تور استاندارد است - همچنين يك عدد دستگاه بيهوشي هم وجودداشت كه براي تعويض باطري داخل خراب آن ، به آچار اكن احتياج پيدا كرديم.

همچنين امروز يك دستگاه دياترمي هم داشتيم كه بدنه اش شكسته بود و باز هم از همان ورقه هاي آلومينيومي به صورت بست استفاده كرديم.

روز سيزدهم 17/5/

امروز هم به بازديد بخش ها رفتيم و از بلوك زايمان شروع كرديم - يك عدد انكوباتور كه كاور اش (شيشه اش) خراب بود و مي بايست تعويض مي شد. در بخش گوش و حلق و بيني، باطري هاي چراغ گوش را عوض كرديم اما لامپش را با تست فوق چك كرديم كه سالم بود. در بخش ارتوپدي، پرستاران از جاي نامناسب ساكشن هاي سانترال در ديوار شاكي بودند كه اين به بخش تاسيسات مربوط مي شد. امروز ما سه نفر كنفرانس داديم، من در مورد فشار، خانم طلايي در مورد نوارهاي مغناطيسي و CD و آقاي مختاري هم در مورد موتورها.
روز چهاردهم 26/5/

امروز تنها يك عدد ساكشن و چند گيج تعمير شد و يك رنده بخاري را هم تميز كرديم!

روز پانزدهم 27/5/

از امروز واحد مهندسي پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي به واحد تجهيزات پزشكي بيمارستان طالقاني دستور داد تا ظرف مدت سه هفته يعني تا 15/6/83، شناسنامه كاملي از تجهيزات پزشكي موجود در كليه بخشهاي بيمارستان تهيه گردد و در اخار دانشگاه گذارده شود.

لذا ما هم از همين امروز شروع كرديم تا به بخش هاي مختلف بيمارستان سربزنيم و از تجهيزات ليست برداري كنيم پس ما هم به عنوان شروع از آزمايشگاه شروع كرديم كه اين كار با مخالفت بعضي پرسنل و با همكاري بعضي ديگر همراه شد.

من از بانك خون در آزمايشگاه شروع كردم - در اين بخش با دستگهايي از جمله سانتريفوژ، بن ماري، يخچال، محفظه نگه دارنده خون، ميكروسكوپ، دستگاهي به نام H1 چاپگر، سل كانتر و وارمر آشنا شدم و مشخصات آنها از جمله :

نام واحد بيمارستان ، نوع دستگاه، مدل دستگاه، شماره سريال، شماره بدنه، نام بيمارستان، تاريخ توليد، تاريخ نصب، كارخانه سازنده ، كشور سازنده، وضعيت دستگاه (اعم از اسقاط، مطلوب، معيوب و …) شركت يا فردسرويس دهنده، آدرس و تلفن شركت سرويس دهنده، دفعات سرويس دستگاه و … را ثبت كردم كه خوب بعضي از دستگاه ها بر روي label خود اين اطلاعات را به طور كامل نداشته بودند (من فقط 2 قسمت از 6 قسمت آزمايشگاه را ليست برداري كردم، و 4 قسمت ديگر به عهده آقاي مختاري و خانم طلايي بود)

بعد از آزمايشگاه، نوبت اتاق عمل شد كه به علت وسعت اين واحد، تصميم بر آن شد تت در چند نوبت ليست برداري انجام شود . در آنجا ابتدا به اتاق عمل اورتوپدي رفتم و با دستگاه هاي : كوتر، بيهوشي، ساكشن، ECG ، EEG ، فلوروسكوپي، چراغ سياليتيك، پالس اوكسيمتر، ونيتلاتور، چراغ سياليتيك پورتابل، فشار سنج و … آشنا شدم.

روز شانزدهم 28/5/

امروز هم ابتدا يك فشارسنج جيوه اي را تعمير كردم - بعد يك عدد ماري از مركز تحقيقات غدد آمد كه خود مهندس تعمير كردند و ما تنها نظاره گر بوديم و در آخر هم فيش يك پروب ECG را عوض كردم.

روز هفدهم 29/5/

امروز هم پنج شنبه و نوبت اتاق عمل است كه به ليست برداري تجهيزات بپردازيم. چند دستگاه عمده كه در اتاق عمل پيوند اعضا وجود داشت از اين قرار بودند:

ساكشن، ECG، آندوسكوپي، ونتيلاتور، پالس اوكسيمتر، دستگاه بيهوشي و چراع سيالتيك.

روز هجدهم 31/5/

در امروز تنها سري به واحد راديولوژي زديم و با دستگاه ماموگرافي بيشتر آشنا شديم.

روز نوزدهم 1/6/

امروز شايد به نوعي شلوغ ترين و مفيدترين روز در كارآموزي من بوده است- حجم بالاي كاري كه در اين روز انجام دادم، برايم جالب بود - ابتدا به بخشها سري زديم تا از تجهيزات ليست برداري كنيم. ابتدا در واحد دياليز بوديم كه مهمترين دستگاه آنجا ، همان دستگاه دياليز بود - غير از آن، ECG، فشار سنج و ترازو بودند . در بخش اديولوژي هم با دستگاه هاي Ag3 ، Ag2 و يك يونيت برخورديم كه اين يونيت متشكل از ونيتلاتور + ساكشن و … بود در واحد گفتار درماني، دستگاه local2 را ديديم. در بخش فيزيوتراپي با دستگاه هاي دياترمي، اولتراسوند، ريزموج، دستگاه كشش گردن و دستگاهي كه براي افراد ديابتي، از قطع عضو كبود شده جلوگيري مي كرد، همچمنين دستگاه كوتر را هم نوشتيم - در واحد انبار فيزيوتراپي كه مملو از دستگاه هاي اسقاط بود، با انبوعي از كوترها، دستگاه هاي دياترمي ريزموج، موج كوتاه و دستگاه IR تونلي و جكوزي هاي مخصوصي كه با فشار آب و جريان برق، عمليات درمان را تسهيل مي كردند. همچنين در بخش زنان با دو دستگاه ساكشن و سونيكيد روبرو شديم.

در ضمن من امروز در مورد الكتريسيته در بدن، كنفرانس دادم.

روز بيستم 3/6/

امروز هم كار سنگيني انجام دادم و از كليه تهجهيزات واحد عظيم NICU بيمارستان طالقاني ليست برداري كردم. در اين واحد تنوع دستگاهها كمتر بود اما تعداد آنها به حدود 50 مي رسيد عمده دستگاه ها شامل: انكوباتور، وارمر نوزاد، فتوتراپي، پالس اوكسيمتر، فرتيلا تورنوزاد، پمپ سرنگ، پمپ اينفوژن و نبولايزر بودند.

روز بيست و يكم 4/6/

امروز اول يك ساكشن تعمير شد كه مشكلش با روغن كاري رفع شد - همچنين دكمه يك دستگاه ECG تعمير شد (با استفاده از چاقوي جراحي) و يك كوتر هم بود كه تنها سيمش قطع شده بود روزهاي بيست و دوم، بيست و سوم و بيست و چهارم، مورخه 5/6/83، 7/6/83، 8/6/83 هيچ گونه فعاليت خاصي نداشتيم و به اصطلاح استراحت واحد مهندسي پزشكي بود، البته بجز يك عدد ساكشن كه در 7/6 تعمير شد.

ويژگي هاي يونيت دندانپزشكي

انتخاب هندپيس

با برداشتن هندپيس از جاي خود مدارهاي محرك مناسب آن به طور اتوماتيك يا دستي انتخاب مي‎شود. در يونيت هاي پيچيده تر دندانپزشكي، سنسورهاي مادون قرمز به كار برده شده تا بر داشته شدن هندپيس از جاي خود را نشان دهد. در بعضي از يونيت ها با برداشتن يك هندپيس از جاي خود بقيه هندپيس ها از كار مي افتند و بدين ترتيب هندپيس هاي ديگر بدون اينكه كار كنند مي‎توانند جهت تعويض فرز يا سرآن به كار روند. در وضعيتي كه مجموعه حامل وسايل تراش، كنترل ميكروكامپيوتري مشترك با صندلي دارند، درحين عمل، حالت قفل شدگي به وجو دمي آيد، بدين ترتيب كه به هنگام كار با وسايل تراش، صندلي ديگر كار نمي كند.

دمنده ذرات تراش (chipBlower)

اين سيستم يك واحد كنترل اضافي در يونيت حامل وسايل تراش است كه جريان هوا را توسط لوله هاي خنك كننده توربين هدايت مي‎كند تا ذرات حاصل از تراش درون حفره به بيرون رانده شده و در عين حال حفره خشك شود. هدف از قرار دادن اين سيستم در يونيت، به حداقل رساندن حركات دست و تعداد دفعات استفاده از سرنگ سه گانه است اين سيستم به وسيله پدال پايي اضافي به كار مي افتد. بهترين يونيت ها يك لوله جداگانه براي chipair دارند تا فشار هوا به اندازه كافي قوي باشد.

صندلي دندانپزشكي

صندلي هاي دندانپزشكي برحسب تعداد حركاتشان بسيار متفاوت هستند. براي انجام بيشتر كارهاي دندانپزشكي تنظيم ارتفاع صندلي و پشتي آن ضروري است. در ساده ترين سيستم ها زاويه پشتي صندلي ثابت است و فقط ارتفاع آن تنظيم مي‎شود ولي تا حد امكان صندلي دندانپزشكي بايد هم ارتفاع و هم پشتي قابل تنظيم داشته باشد. به طور ايده آل، صندلي بايد داراي قدرت : 1) تغيير ارتفاع، 2) امكان تنظيم پشتي، 3) تنظيم ارتفاع زاويه زير سري و4) قدرت حركت پشتي و قسمت پايي (Trendelenberg tilt) باشد. بايد به خاطر داشت وجود هر گونه اشكال در موتور منجر به اختلال در كار صندلي مي‎شود بخري از صندلي هاي دندانپزشكي به منظور استفاده در كارهاي جراحي طراحي شده اند و يك كليد يا ضامن دستي دارند كه به صندلي اين امكان را مي‎دهد بدون نياز به وضعيت سوپاين برود. يعني صندلي در بالاترين نقطه و پشتي به حالت افقي قرار گيرد (اين وضعيت برعكس حالت reset است كه در آن صندلي در پايين ترين نقطه و در جلوترين حالت قرار مي‎گيرد و براي پايين آمدن بيمار از روي صندلي به كار مي رود) با وجود اينكه برخي از صندلي هاي دندانپزشكي داراي پايه بزرگي هستند كه يونيت را ثابت نگه مي دارد ولي اكثر يونيت ها بايد به زمين پيچ شوند تا طي انجام كار تعادل كافي داشته باشند و كج نشوند. از طرف ديگر بايد از مقاومت زمين در مقابل نيروهاي وارده توسط يونيت مطمئن شد و سپس نسبت به آن اقدام نمود.

ايمني صندلي از نظر خطر برق گرفتگي بعدا مورد بررسي قرار مي‎گيرد. اما در اين مقطع بسيار لازم است تأكيد شو دكه صندلي دندانپزشكي بايد توسط قرار دادن كليد بر سر راه جريان اصلي، در مقابل اين خطر محافظت شود و بدين ترتيب از وجود حداكثر ايمني به هنگام به كار اطمينان حاصل گردد. محل محور صندلي بايد با محل محور چرخش مفصل لگن بيمار انطباق داشته باشد در غير اينصورت وقتي پشتي صندلي به سمت عقب حركت مي كند، بيمار احساس كشيدگي در وسط بدن را خواهد داشت كه ناخوشايند است.

در مدل هاي پيچيده تر به هنگام عقب رفتن پشتي صندلي، كشيدگي طولي ايجاد شده در بدن جبران مي‎شود بدين معني كه هنگام خواباندن پشت صندلي وضعيت افقي زيرسر بيمار به ميزان زيادي تغيير مي كند، در حالي كه اين امر جهت انجام كارهاي جراحي كه در آن سيستم كاملاً ارگونوميكي طراحي شده است غير قابل قبول است. حركات پيچيده صندلي جهت تغيير زاويه سر بيمار بدون تغيير موقعيت عمودي پشتي صندلي نيز امكان پذير است.

صندلي دندانپزشكي بايد توانايي بالا بردن وزن هاي زياد را نيز داشته باشد، بنابراين داراي موتور و گيربكس هاي قوي است. اگر اين قدرت به طور نادرست هدايت شود، مي‎تواند آسيب زيادي وارد نمايد لذا بايد كاملاً به جنبه هاي ايمني طرح توجه شود.

به طور معمول دو روش براي به حركت در اوردن صندلي وجود دارد جك هاي پيچي (screw lift) و جك هاي هيدروليكي (Hydraulic) .

در طراحي مكانيسم بالا رفتن صندلي، در نظر گرفتن نكات ايمني بسيار مهم است. بيمار نبايد در مقابل اشياي ثابت عمودي به طرف بالا حركت كند و در عين حال صندلي نيز نبايد با فشار به طرف پاي دندانپزشك يا دستيار پايين رود. به دليل خطر فشرده شدن پا توسط قسمت متحرك صندلي، معمولاً ميكروسوئيچ هايي فشاري در داخل صفحاتي در كف صندلي و زير مناطق فشار نصب مي‎شود. برخي از دستگاه ها با آزاد كردن سيستم، با كمك نيروي جاذبه بيمار را پايين مي آورند. در واقع اين حالت صندلي توسط موتور و اعمال نيرو به طرف پايين حركت نمي كند. در نتيجه حداكثر نيرويي كه سيستم مي‎تواند ايجاد كند وزن بيمار به اضافه وزن قسمت بالاي صندلي ا ست، ولي باز هم اين وزن قابل توجه و زياد است.

پديده پيچيده تر در برخي از يونيت هاي دندانپزشكي مرتبط كردن كنترل هاي هندپيس به مكانيسم كنترل صندلي است. به اين ترتيب به هنگام استفاده از اينسترومنت ها صندلي ديگر حركت نمي كند. انتظار مي رود طراحي يونيت هاي دندانپزشكي به اين نكات ايمني توجه بيشتري شود.

حركات برنامه ريزي شده صندلي

بسياري از صندلي هاي دندانپزشكي مدارهايي هستند كه يك يا چند موقعيت را در حافظه خود ثبت مي كنند و سپس وضعيت مورد نظر با لمس يك دگمه انتخاب مي‎شود. ساده ترين سيستمها سوئيچ هايي در داخل پايه صندلي دارند كه وقتي صندلي به موقعيت از پيش تعيين شده مي رسد متوقف مي‎شوند.

موقعيت سوئيچ ها و نيز موقعيت از پيش انتخاب شده صندلي ، توسط مهندسي كه يونيت را نصب مي‎كند تنظيم مي‎شود و به آساني قابل تغيير نيست. در سيستم هاي كنترل پيشرفته تر، اطلاعات در حافه ميكروكامپيوترها به طريق الكترونيكي ثبت شده و به آساني توسط دندانپزشك مي‎تواند تغيير داده شود و در صندلي پيشرفته تر چندين موقعيت مي‎تواند ثبت شود.
دسته بندی: علوم پزشکی » مهندسی پزشکی

تعداد مشاهده: 4119 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 48

حجم فایل:38 کیلوبایت

 قیمت: 59,900 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی: